Bindowanie dokumentów – krótka instrukcja krok po kroku

Bindowanie to jeden z lepszych sposobów nie tylko na przechowywanie dokumentacji, ale również między innymi jej archiwizacji. Bindowanie możemy też z powodzeniem wykorzystywać w innych sytuacjach jak na przykład przy segregowaniu notatek ze studiów. Nie każdy z was zapewne jednak wie, w jaki odpowiedni sposób należy to robić. Z tego względu postanowiliśmy przyjrzeć się nieco bliżej temu, w jaki prawidłowy sposób możemy sami to zrobić.

Samodzielne bindowanie dokumentów

Zacznijmy więc od samego początku, w celu samodzielnego bindowania dokumentów będziemy potrzebowali bindownice, czyli urządzenie, które pozwala na odpowiednie bindowanie, czyli łączenie stron, w taki sposób, aby przypominały one książkę. Najtańszą bindownicę możemy kupić już od stu złotych, jednak warto korzystać z nieco lepszych jakościowo urządzeń. Ponadto przed samym bindowaniem powinniśmy zaopatrzyć się w okładki oraz grzbiety i listwy, dzięki którym złączymy wszystkie strony w jedność. Kolejną rzeczą, którą powinniśmy wykonać, to odpowiednie posegregowanie naszych stron – w przeciwnym razie narażamy się na ich zniszczenie przy rozbindowywaniu. Jeżeli już ułożyliśmy odpowiednio nasze strony, to możemy przystąpić do stworzenia odpowiednich otworów w przy krawędzi papieru – przez te otwory nasze arkusze będą złączone ze sobą. Następnie umieszczamy nasze kartki w specjalnych zaczepach, które przytrzymają je w czasie łączenia ich ze sobą. Ostatnią rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, to zwolnienie zabezpieczenia. I to wszystko – nasze arkusze są zbindowane, a my możemy swobodnie z nich korzystać.

Zalety korzystania z bindownicy

Jedną z podstawowych zalet jest wygoda – każdą stronę możemy przeglądać swobodnie, w każdym miejscu na przykład w czasie podróży tak jak książkę. Z tego względu bindowanie jest bardzo popularne wśród uczniów oraz studentów. Kolejną zaletą bindowania jest możliwość łatwego uporządkowania naszej dokumentacji – znacznie łatwiej jest trzymać dokumentację w jednym zbindowanym arkuszu niż w samej teczce lub – co gorsza – w różnych miejscach. Warto przy tym mieć na uwadze to, że niektóre dokumenty muszą być zbindowane. Doskonałym tego przykładem są prace dyplomowe na uczelniach wyższych, gdyż uczelnie są zobowiązane do ich trzymania przez kilka lat po ich złożeniu w dziekanatach oraz zdaniu egzaminów przez studentów. Podobna sytuacja jest w urzędach oraz placówkach użyteczności publicznej, takich jak między innymi przychodnie lekarskie czy też szkoły i przedszkola, gdzie przechowywane są dokumenty uczniów oraz pacjentów.

Podsumowanie

Bindownice to świetne oraz przydatne narzędzia, które z powodzeniem możemy wykorzystywać zarówno w domu, jak i też w pracy. Dzięki nim przeglądanie stron jest znacznie wygodniejsze niż w przypadku luźnych arkuszy. Ponadto bindowanie pozwala nam na utrzymanie porządku w naszej dokumentacji, a co za tym idzie, łatwo możemy odnaleźć to, co nas aktualnie interesuje, co niewątpliwie jest plusem w przypadku dużej ilości wydrukowanych stron.

Redakcja enh.pl